Obiekty te zostaną włączone do gminnej ewidencji zabytków na podstawie istniejącego wpisu w wojewódzkim wykazie konserwatorskim/ do rejestru zabytków / w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.
Założenie Gminnej Ewidencji Zabytków planowane styczeń/luty 2023 r. Po wydaniu stosownego zarządzenia Burmistrza Jarocina dot. Gminnej Ewidencji Zabytków nastąpi ogłoszenie kolejnego zawiadomienia dotyczące włączenia obiektu do Gminnej Ewidencji Zabytków, zawierające karty adresowe zabytków.
Prawa i obowiązki wynikające z powyższego
Konsekwencją włączenia zabytku nieruchomego do gminnej ewidencji zabytków jest ograniczenie wykonywania prawa własności do nieruchomości zabytkowej. Prace podjęte przy obiektach ujętych w gminnej ewidencji zabytków podlegają uzgodnieniom z wojewódzkim konserwatorem zabytków na etapie wydania decyzji o warunkach zabudowy (art. 19 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2022 r., poz. 840 ze zm.). Na etapie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków (art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane, Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Właściciele lub posiadacze takich zabytków są zobowiązani zawiadamiać wojewódzkiego konserwatora zabytków o wszelkich zagrożeniach, niekorzystnych zmianach oraz o zmianie stanu prawnego zabytku ujętego w ewidencji.
Poprzednia
Następna